Remi / Rummy (dificultate:5%) - termen limita 08.12.2019

A. Remi

Jocul Remi (Rummy) este un joc cu piese (numite pietre) cunoscut. Acesta a fost inventat de catre Ephraim Hertzano (1912-1987), evreu născut în România și ulterior stabilit în Israel după al Doilea Război Mondial.

Se pot așeza cele 9 pietre de remi pe suportul de joc astfel încât suma numerelor situate pe aceeși verticală să fie egală cu cea indicată în desen?

Sursa: adaptare după o problemă apărută în 2008 la Ed. Maxim, I.Magla

Mai multe informații:http://www.edubilla.com/inventor/ephraim-hertzano/

 

A. Rummy

Rummy (Rummikub) is a well-known game with with tiles called stones. The game was invented by Ephraim Hertzano (1912-1987), jewish borned in Romania and moved to Israel after World War II.

Is it possible to place the 9 stones on the support (as shown in the figure) such that the sum of the numbers placed on the same vertical be the one indicetd in the figure?

Source: adaptation after a puzzle appeared în 2008 at Ed. Maxim, I.Magla

More information: http://www.edubilla.com/inventor/ephraim-hertzano/


Vezi comentarii
Logheaza-te in site pentru a trimite solutii si comentarii
vioman99

Sa inteleg ca din 9 cifre voi folosi doar 8 pt a le incafra in casutele care au sume pe col lor?


bjh

Clarificare: trebuie asezate toate cele 9 pietre? (i.e. sumele 7, 13, 3 si 11 trebuie sa fie sume de doi termeni?) Enuntul spune destul de clar "Se pot așeza cele 9 pietre ...?", dar pentru siguranta... :-)


ruxandra

Se aseaza toate cele 9 pietre in locurile indicate, o piatra ramane singura - cea care nu are nicio alta piatra plasata sub ea si nicio suma.


Drumetie / Hiking (dificultate:10%) - termen limita 08.12.2019

B. Drumeție

5 prieteni (Eugen, Jean, Corina, Leonard și Victoria) pleacă într-o excursie la munte. Fiecare are un rucsac cu o capacitate diferită, care poate fi 25, 30, 35, 40 sau 45 de litri. Culorile acestora sunt albastru, gri, portocaliu, violet și argintiu, iar pe fiecare este câte o mică emblemă care reprezintă un animal: un arici, un bou, un greiere, un ponei și un tigru. Cunoscând informațiile de mai jos, determinați pentru fiecare capacitatea rucsacului, culoarea și emblema.

  1. Rucsacul care are emblema un ponei este fie de 30l fie argintiu.
  2. Rucsacul de 25l, cel albastru și cel cu emblema un bou sunt 3 rucsace diferite.
  3. Rucsacul de 45l nu este violet.
  4. Rucsacul cu emblema un greiere este cu 5l mai mare decât rucsacul albastru.
  5. Eugen are fie rucsacul albastru, fie pe cel de 45l.
  6. Rucsacul cu emblema un ponei este cu 5l mai încăpător decât rucsacul lui Leonard.
  7. Rucsacul Corinei este cu 5l mai mic decât rucsacul gri.
  8. Cele 2 rucsace care aparțin lui Leonard și Corinei sunt unul argitiu si unul albastru.
  9. Rucsacul lui Jean are ca emblemă un bou.
  10. Rucsacul cu emblema un arici este cu 15l mai mare decât rucsacul lui Leonard.
  11. Rucsacul argintiu nu are ca emblemă un arici.

Sursa: adaptare după o problemă apărută pe site-ul Puzzle Baron’s Logic Puzzles https://logic.puzzlebaron.com/

 

B. Hiking

5 friends (Eugen, Jean, Corina, Leonard and Victoria) go on a mountain trip. Each has a backpack with a different capacity, which can be 25, 30, 35, 40 or 45 liters. Their colors are blue, gray, orange, purple and silver, and on each is a small emblem that represents an animal: a hedgehog, an ox, a cricket, a pony and a tiger. Knowing the information below, determine for each backpack capacity, color and emblem.

1. The backpack with the emblem of a pony is either 30l or silver.

2. The 25l backpack, the blue one and the one with the ox emblem are 3 different backpacks.

3. The 45l backpack is not purple.

4. The backpack with a cricket emblem is 5l larger than the blue backpack.

5. Eugen has either the blue backpack or the 45l.

6. The pony backpack is 5l larger than Leonard's backpack.

7. Corina's backpack is 5l smaller than the gray backpack.

8. The two backpacks belonging to Leonard and Corina are one silver and one blue.

9. Jean's backpack has an ox's emblem.

10. The hedgehog's backpack is 15l larger than Leonard's backpack.

11. The silver backpack does not have a hedgehog's emblem.

Source: Adaptation to a Baron's Logic Puzzles Puzzle https://logic.puzzlebaron.com/


Vezi comentarii
Logheaza-te in site pentru a trimite solutii si comentarii
trofin

As dori o precizare privind intelegerea  conjunctiei "fie "fiindca se subintelege din conditiile 1) si 5) ca un rucsac nu este determinat prin capacitate , culoare  si emblema , adica , la conditia 1) pot sa inteleg ca doua rucsacuri pot avea aceeasi emblema ceea ce contravine cu enuntul problemei.Daca la conditia 1) ar fi unul si acelasi rucsac , atunci intra in conflict conditia 2) cu conditia 6). 


bjh

Este foarte clar asa cum a fost enuntata. "fie... fie..." se intelege ca "either or" - nu este nimic ambiguu.

S-ar putea sa existe alta problema in enunt (mai precis in setul de propozitii - care aparent nu acopera complet si ramine in final o ambiguitate).


Nicu
Și mie îmi dă cu rest. Cred că ar trebui revăzută cantitatea de informație adusă de propoziția 3! Ar trebui 35l în loc de 45l.

ruxandra

Daca ramane o ambiguitate, indicati-o. Au mai fost probleme de logica postate la care am avut ambiguitati - indicati toate solutiile corecte, daca sunt mai multe. Sau ce se poate (maxim) determina cu exactitate.


Joc cu bile / Ball game (dificultate:15%) - termen limita 08.12.2019

C. Joc cu bile

Într-un joc sunt folosite 32 de bile numerotate de la 1 la 32. Printre aceste bile sunt 3 cu numere câștigătoare. Numărul fiecărei bile câștigătoare este cunoscut de dealerul jocului. Jucătorul trebuie să identifice cele trei bile într-un număr optim de încercări. Jucătorul adresează dealerului întrebari care, prin răspunsurile dealerului cu DA sau NU conduc la identificarea celor trei bile cu numere castigatoare și închiderea jocului.

Întrebarea este: care este numărul optim maxim de încercări și numărul optim minim de încercări după care jocul se închide și jucătorul câștigă?

Sursa: Problema originala (Vasile Trofin)

 

C. Ball game

A games uses 32 balls numbered from 1 to 32. Among these balls there are three with winning numbers. The game dealer knows the number of the winning balls. The player must identify the three balls in an optimal number of attempts. The player asks the dealer questions which, through the dealer's answers with YES or NO, lead to the identification of the three balls with winning numbers and thus the end of the game.

The question is: what is the maximum optimal number of trials and the minimum optimal number of trials after which the game ends and the player wins?

Source: Original Problem (Vasile Trofin)


Vezi comentarii
Logheaza-te in site pentru a trimite solutii si comentarii
trofin

La stabilrea numarului optim maxim si optim minim de incercari trebuie sa avem in vedere ca un joc este cu solutie deschisa , depinde de strategia aleasa de fiecare jucator , adica aceste numere nu sunt unice dar exista intotdeauna o strategie care da un numar maxim maximorum si un numar minim minimorum de incercari pentru a depista cele trei bile cu numere castigatoare. Cu cat numarul maxim este mai mic cu atat mai mult jucatorul este mai bine pozitionat si cu cat numarul minim este mai mare decat numarul minim minimorum cu atat strategia este mai putin eficienta. Exista si o strategie in care numarul maxim este acelasi cu numarul minim dar , in acest caz suntem intr-o situatie banala , arhicunoscuta. Ar fi bine ca fiecare autor de solutii sa prezinte si strategia pe care o adopta in solutionarea jocului precum si genul de intrebari pe care le adreseaza dealerului obligat sa dea raspunsuri ferme cu DA sau NU. Daca cineva se intreaba care este rostul solutiei cu numar minim de incercari , raspunsul meu este ca asa poate castiga mai usor daca adopta o strategie optima si distributia numerelor bilelor castigatoare in intervalul dat ii este favorabila.  


Propune o problemă / Propose a puzzle (dificultate:10%) - termen limita 29.12.2019

Propune o problemă originală (i.e. creată de tine), de preferat cumva legată de o temă de cultură generală (e.g. istorie, geografie, literatură, religie, arte, sport). Trimite enunțul si rezolvarea prin intermediul site-ului, ca răspuns la aceast enunț. Dacă alegem problema pentru publicare pe site, în momentul publicării vei obține punctajul aferent acesteia.

 

Propose an original puzzle (i.e. created by you), preferably connected to general knowledge (e.g. history, geography, literature, religion, arts, sports). Send the puzzle and its solution as a response to this problem. If we publish your puzzle, at publishing time you will receive the full score of the puzzle.


Logheaza-te in site pentru a trimite solutii si comentarii